FIT TIP

BEWEEG!

In deze rare tijden is aandacht besteden aan bewegen des te belangrijker. Wil je starten met sporten?

1. Zoek het niet te ver
Waarom beweeg je nog niet voldoende? Denk eerst en vooral even na over wat je tegenhoudt. Kost sporten te veel? Geen tijd? Je hoeft niet naar een dure fitnessclub te gaan om actief te zijn. Je dagelijkse bezigheden bieden je heel wat mogelijkheden om in beweging te blijven: neem eens wat vaker de fiets, of ga te voet naar de winkel voor kleine boodschappen in plaats van één keer per week met de auto. Neem de trap in plaats van de lift. Loop tijdens je middagpauze eens een blokje om of doe wat buikspieroefeningen terwijl je tv kijkt. Ravot met je kinderen, of dans eens met je vrouw. Je zal het verschil snel merken, en vooral ook voelen.

Volwassenen moeten eigenlijk minstens 30 minuten per dag bewegen, en minimum twee uren per week actief aan hun conditie werken. Zie je het niet zitten om 30 minuten aan een stuk te bewegen? Dan kan je het gerust opsplitsen in blokken van 10 minuten.

Vergeet vooral niet: je hebt niets te verliezen. Elk beetje beweging dat je doet, is beter dan niets. Wandelen is een ideale activiteit om mee te beginnen. Ga bijvoorbeeld een paar keer per week een half uurtje wandelen. Voer je tempo en je wandelfrequentie geleidelijk aan op en je bent vertrokken.

2. Kies een sport die je graag doet
Hou je niet van zwemmen, trek dan niet naar het zwembad. Vind je joggen maar niks, maak er dan niet jouw sport van. De belangrijkste tip die we je kunnen geven is deze: zoek een sport die je graag doet. Dat is de enige manier om elke keer weer met plezier je sportschoenen aan te trekken. Enkel wanneer je het graag doet, zal je het blijven doen. Om te ontdekken of een sport je al dan niet bevalt, kan je bijvoorbeeld eens naar een training gaan kijken, of een initiatieles volgen.

3. Maak plannen
Maak afspraken met jezelf en zet je sport- en beweegplannen in je agenda. Dan is de kans veel kleiner dat je op het laatste moment afhaakt. Nog beter, zoek een compagnon om mee te sporten. Dat maakt niet enkel het sporten leuker, maar het zorgt er ook voor dat je minder gemakkelijk afzegt.

4. Begin rustig
Zeker wanneer je lange tijd hebt stilgezeten, moet je lichaam wennen aan het sporten. Begin daarom rustig aan en neem de tijd om je conditie op te bouwen. Door niet te veel ineens te willen, geef je je lichaam de tijd om aan de beweging en de inspanning te wennen en verklein je de kans op overbelasting. Natuurlijk is er niets mis met het opzoeken van je grenzen - een beetje spierpijn kan geen kwaad - maar je moet er ook niet als een kip zonder kop invliegen.

5. Stel jezelf een doel
Iedereen heeft zijn redenen om met sporten te beginnen. De ene wil de 10 Miles van Antwerpen lopen, de ander wil gewoon wat fitter zijn of een paar kilo's kwijtspelen. Wie een doel voor ogen heeft, is doorgaans veel gemotiveerder om ermee door te gaan. Hou je vorderingen in de gaten - gebruik eventueel een app - en geef jezelf tussentijdse doelen die je kan afvinken.

Bijkomend voordeel
Wist je trouwens dat je bij de meeste ziekenfondsen een deel van je lidgeld bij de sportclub kan terugkrijgen? De meeste ziekenfondsen voorzien een tegemoetkoming van 12,5 euro tot zelfs 25 euro per jaar. Vraag het dus zeker eens na!

Meer lezen? https://www.sport.vlaanderen/slim-sporten/bewegen/meer-bewegen/

Blijf gezond en geniet van de kerstdagen. En vergeet niet:

  • Sociaal contact beperken (ja en dat betekent dit jaar waarschijnlijk dat je niet bij iemand op bezoek kunt. Maar bellen, beeldbellen of een kaartje sturen is toch een mooi alternatief)
  • Afstand houden
  • Neus en mondmasker dragen
  • Handen wassen

En dan kan je weinig gebeuren.

PS: Wist je dat wij op dit moment zo goed als geen hoestsiroop, keeltabletten en neussprays verkopen in onze apotheek. Niet omdat we het niet hebben, maar omdat niemand het nodig heeft. Waarom niet? Door de gouden drie-eenheid van hierboven.

1. Hou je aan de corona-maatregelen
2. Versterk je immuunsysteem
3. Beweeg