FIT TIP

GRIEPEPIDEMIE DEZE WINTER MOGELIJK ZACHTER, EXTRA VACCINS ONDERWEG (MAAR ZIJN DEZE VACCINS ÉCHT NODIG?)

In deze spannende tijd van corona willen veel meer Belgen dan normaal zich laten vaccineren tegen de seizoensgriep. De APB (de nationale federatie van zelfstandige officina-apothekers) ziet het aantal aanvragen voor griepvaccins exponentieel stijgen.

De Apothekersbond wijst erop dat er nog 1 miljoen vaccins onderweg zijn. Die zullen geleverd worden vanaf begin november en vóór half december, ruim vóór de piek van de griepperiode in februari én voldoende om de risicogroepen te vaccineren.

Maar… internationaal onderzoek toont aan dat de griepepidemie dit jaar mogelijk minder hard zal toeslaan dan de voorbije jaren. Met dank aan de coronamaatregelen die ook helpen tegen de verspreiding van de reguliere griep.

Toch zullen er dit jaar niet voldoende vaccins zijn voor iedereen, wat ik persoonlijk betreur. Helaas kan ik je als enige troost geven dat we dankzij al de coronmaatregelen zoals

  • Sociaal contact beperken
  • Afstand houden
  • Neus en mondmasker dragen
  • Handen wassen

we het griepvirus klein kunnen houden. Hou dus nog even vol met deze maatregelen! In deze nieuwsbrief geef ik je 2 belangrijke tips waarmee je de ‘gewone’ griep én corona buiten de deur kunt houden.

Tip 1: Versterk je immuunsysteem

Meer dan ooit zijn we ons bewust van het belang van een goed functionerend immuunsysteem.

Hoe werkt het, en wat doe jij om het paraat te hebben? Het immuunsysteem is een complex geheel van organen, cellen en moleculen die met elkaar samenwerken om ons te beschermen tegen indringers. Het start met een goede barrièrefunctie (onze huid en slijmlagen) en gebruikt vervolgens talrijke signaalstoffen, immuuncellen en antistoffen. We hebben naast een aangeboren immuunsysteem ook een verworven immuunsysteem.

Het aangeboren (of a-specifiek) immuunsysteem gebruikt in eerste lijn onze barrièresystemen, en in tweede lijn een leger van witte bloedcellen die doorlopend in ons bloed en lymfe circuleren en daar alles aanvallen wat ze als lichaamsvreemd beschouwen. Het werkt snel, maar minder specifiek.

Het verworven (of adaptief of specifieke) immuunsysteem past zich aan tot een zeer gericht afgestelde verdediging tegen de specifieke ziekteverwekker, maar dit kost wel wat tijd (meerdere dagen). Het adaptief immuunsysteem verschaft ons dan wel een vaak langdurige specifieke weerstand tegen de specifieke ziekteverwekker, soms levenslange immuniteit. Het is gebaseerd op speciale immuuncellen die het gevonden weerstandsysteem tegen de specifieke ziekteverwekker in hun geheugen kunnen opslaan. Ook de antistoffen behoren tot het verworven immuunsysteem.

Aan de basis van een correct reactievermogen liggen onmisbare grondstoffen om de diverse immuuncellen aan te maken en om hun gewenste werking te activeren. Van een aantal nutriënten is wetenschappelijk bewezen dat ze ons immuunsysteem rechtstreeks ondersteunen, zoals bijvoorbeeld vitamine C, D, Selenium, Zink, Quercetine en beta-glucanen.

Een optimale weerstand
Naast een gezonde levensstijl met voldoende beweging, gezonde voeding (voldoende groenten en fruit en voldoende water drinken) en voldoende slaap, kan ook micronutritie helpen bij het ondersteunen van de weerstand.

Je hebt daarvoor onmisbare grondstoffen nodig om de diverse immuuncellen aan te maken en om hun gewenste werking te activeren. De laatste maanden is wereldwijd in wetenschappelijk onderzoek aangetoond welke vitamines en mineralen van essentieel belang zijn voor het normaal functioneren van het immuunsysteem: het zijn vitamine D, vitamine C, zink en selenium. Van deze nutriënten willen we geen tekorten oplopen.

Het merendeel van de Belgische bevolking neemt onvoldoende van deze micronutriënten op via de dagelijkse voeding. Heel wat artsen benadrukken het belang om deze tekorten gericht aan te vullen.

We kunnen voor onszelf dus wel degelijk iets doen. Daarbij is het van belang om te kiezen voor nutriënten die goed opneembaar zijn, in de juiste vorm en in de juiste dosering.

Vitamine C
Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem. Wist je dat vitamine C gradueel verdwijnt als het aan licht en warmte wordt blootgesteld? Uit onderzoek bij de Belgische bevolking blijkt dat 73% van de mannen en 78% van de vrouwen in België risico loopt op vitamine C tekort.

Vitamine D3
Vitamine D ondersteunt het immuunsysteem. Er is een ontegensprekelijke correlatie tussen vitamine D en COVID-19. Een tekort aan de zonnevitamine is sowieso niet opportuun tijdens deze donkere maanden, maar nu blijkt ook dat het bepalend is voor het ziekteverloop na een Corona-besmetting. Uit onderzoek bij de Belgische bevolking blijkt dat 95 % van de mannen en 77% van de vrouwen in België risico loopt op vitamine D tekort.

De natuurlijke opname van vitamine D is niet evident. De zon is de belangrijkste bron maar in de herfst en winter is er sowieso minder zonlicht en zijn de dagen korter. En de garantie dat je voldoende vitamine D inneemt via vette vis, vlees, eieren of (toegevoegd aan) zuivel is onzeker. Vandaar dat suppletie van vitamine D sterk wordt aangeraden.

Patiënten met een tekort aan vitamine D zijn vatbaarder voor een overreactie van het immuunsysteem, met de gekende nefaste gevolgen. Vitamine D3 heeft de sterkste werking en biedt dus de beste bescherming.

Wij adviseren in de actuele situatie de volgende dagdosering vitamine D3:

  • volwassenen: 3000 IE (o.v.v. een soft gel);
  • kinderen tot 11 jaar: 2-3 druppels van 200 IE (400-600 IE) dosering vitamine D3.

Selenium
Selenium ondersteunt het immuunsysteem en is een belangrijk antioxidant. Het immuunsysteem is voor haar normale werking afhankelijk van de gegarandeerde aanvoer van selenium via de voeding. Een deel van de Belgische bevolking heeft een aanbreng onder de aanbevolen inname.

Zink
Zink ondersteunt het immuunsysteem. Wist je dat je elke dag voldoende zink via je voeding moet opnemen, omdat ons lichaam geen reserve van zink kan opslaan? Niet alleen krijgt minstens 10% van de Belgische bevolking onvoldoende zink binnen via de voeding, maar daarvan wordt ook nog eens niet alles opgenomen: wist je dat zink minder goed wordt opgenomen als je het combineert met een maaltijd die granen bevat?

Quercetine
Een sterke bondgenoot. Wist je dat het opgenomen zink ook niet altijd vlot in onze cellen binnenraakt? Van quercetine (een flavonoïde uit planten) werd aangetoond dat het de zinkopname in onze cellen verhoogt.

Beta-glucaan voor de natuurlijke weerstand
Voor een veilige en doeltreffende ondersteuning van je immuunsyteem is er een goed bestudeerde, zeer interessante, actieve stof: β-1,3/1,6-glucaan. De bron van deze fascinerende actieve stof is onder meer de celwand van gisten en paddenstoelen.

Ter ondersteuning van de natuurlijke weerstand wordt aanbevolen om het bij voorkeur nuchter (een half uur voor de eerste maaltijd) in te nemen. Naast het β-1,3/1,6-glucaan uit paddenstoelen en gisten bestaan er ook andere types β-glucanen. Zo is er ook het (oplosbaar) β-1,4-glucaan (uit haver bijvoorbeeld) dat een gunstige werking heeft op het behoud van een gezonde cholesterol.

Inname van β-1,3/1,6-glucaan kan interessant zijn:

  • ter preventie en ondersteunende behandeling van covid-19 en griep;
  • bij verminderde weerstand;
  • om uw weerstand te ondersteunen, bijvoorbeeld tijdens de koudere herfst- en wintermaanden;
  • ter ondersteuning van de natuurlijke weerstand bij sportbeoefening;
  • ter ondersteuning van de natuurlijke weerstand bij vermoeidheid en/of stress.

*Bronvermelding Metagenics, B+pharma, Ixx-pharma, magazine de apotheker.

Veel succes!
An De Witte & team